Competitie 2026

De competitie van dit jaar ziet er als volgt uit:

Wisseltrofee

CLUBKAMPIOEN

Van alle vier de windperiodes worden steeds de beste 7 persoonlijke resultaten bij elkaar geteld. Degene met de meeste tafelpunten en hoogste bijbehorende minipunten – uit die 28 speelavonden – zal de clubkampioen voor 2026 (opvolger van Luuk) worden. Een speler die vijf maal clubkampioen is geworden mag de wisselbokaal behouden.

Naast de clubcompetitie bieden de dinsdagavonden de mogelijkheid om recreatief te spelen. Dit kan per speelavond via de app worden doorgegeven aan Jacqueline. Wanneer het aantal spelers niet deelbaar is door 4, kan het zo zijn dat de spelleiding 5 spelers aan een tafel plaatst. Per periode beoordeelt de spelleiding verzoeken om over te stappen naar de competitie.

Per kwartaal krijgt de periodewinnaar een prijs. Daarnaast zijn er prijzen voor de winnaars van een plaats in de bekerstrijd.

Per seizoen is er een prijs voor de speler die de hoogste rondescore boekte, alsmede voor de speler die de hoogste hand wist te maken.

11 competitieronden (beste 7 resultaten)
10 februari: ALV/vrije speelavond

11 competitieronden (beste 7 resultaten)
16 juni: trainings-/vrije speel-/reserve competitieavond

(geen zomerstop)
11 competitieronden (beste 7 resultaten)
8 september: trainings-/vrije speel-/reserve competitieavond

11 competitieronden (beste 7 resultaten)
1 december: trainings-/vrije speel-/reserve competitieavond

8 december: Halve finale
tafel 1: Nr. 1 Noord / Nr. 2 Oost / Nr. 1 Zuid / Nr. 2 West
tafel 2: Nr 2 Noord / Nr. 1 Oost / Nr. 2 Zuid / Nr. 1 West

15 december: Finale
Nrs. 1 en 2 uit de halve finale
(troostfinale: Nrs. 3 en 4 uit de halve finale)

De halve finale- en finaleavonden zijn een aparte extra competitie die losstaat van het clubkampioenschap.

Spelregels

Omdat er geen onderscheidt meer is tussen rode draken en groene draken is het niet altijd even duidelijk hoe om te gaan met bepaalde spelregels en elkaar helpen.
Voor de technische spelregels:
Deze zijn voor een ieder gelijk; dus dode hand is dode hand, valse mahjong is valse mahjong.
– Als er nog een steen achter de muur ligt die niet gezien wordt: even gezamenlijk opletten dat de juiste wordt gepakt.
– Als er van de verkeerde kant van de muur wordt gepakt en in de hand gezet (of weggegooid): dode hand.
 De laatste stenen van de dode muur mogen op verzoek gedraaid worden om de dode muur aan te geven zodat dit zo min mogelijk zal voorkomen.
– Vervangende kongsteen vergeten te pakken en de steen van de beurt reeds weggegooid: dode hand.
– Eerst gezegde claim is geldend (dus bij ‘pung mahjong’ is de pung geldend)
– De eerste 8 punten worden te allen tijde zelf geteld
– Wanneer iemand korter dan twee jaar lid is van de club, dan telt deze eerst zelf zijn gehele hand en vraagt dan na afloop of hij/zij nog iets vergeten heeft te tellen of te weinig heeft geteld. De andere leden zullen dan naar eer en geweten helpen.
– Is een speler langer dan twee jaar lid, dan telt deze zelf zijn/haar gehele hand en wordt door niemand geholpen!
– Winnende steen behoort gepakt te worden voordat men begint met tellen. Anders zijn dit 10 strafpunten. Voor de recreanten moet deze gepakt zijn uiterlijk voor het doorgeven van de scores.
– Bij discussie kan Eric of Jacqueline gevraagd worden om op te treden als scheidsrechter.

In het seizoen 2026 zal – ingeval slechts drie spelers aan een competitietafel beschikbaar zijn – een virtuele speler (‘Jodocus’) worden ingezet. Deze speler krijgt bij elk spelbegin 13 stenen (14 ingeval hij Oost is). Jodocus neemt verder niet deel aan het spel (gooit dus geen stenen weg). Jodocus’ scores worden op de gebruikelijke wijze genoteerd op het formulier.