Bij thuiskomst gisteravond draaide de ALV-film nog door mijn hoofd. Ik heb de hele gang van zaken tijdens de Algemene Ledenvergadering zitten te observeren. Deze ALV van een kluppie van nog geen 50 mensen duurde van 19. 30 tot ca. 21. 15 uur. En dat zette me aan het denken. Het kan toch niet zo zijn dat wij zoveel tijd nodig hebben!

Waar ging het goed en minder goed? De agenda ALV en alle relevante stukken zijn ons tijdig toegestuurd. We begonnen keurig op tijd nadat de stoelen klaargezet waren en Eric zijn apparatuur had geïnstalleerd. Zijn PowerPoint-presentatie, die veel voorbereidingstijd gekost heeft, zag er weer pico bello uit. Een prima leidraad voor deze ALV.
De ALV verliep vanaf de opening door voorzitter Wil tot agendapunt “Aanpassing huishoudelijk reglement” zoals het behoort te gaan. Goed voorbereid door ons bestuur en ondersteund door het goede secretariële werk van José. Hier en daar een prima opmerking en/of vraag door de leden. Jeroen verving penningmeester Anna. Het verzoek van Anna was vooraf aan haar vragen te stellen zodat Jeroen de antwoorden op deze vragen in deze ALV dan zou kunnen beantwoorden. Opmerkelijk was dat de vragen op de dag van deze ALV pas binnen kwamen. Uiteraard zijn er dan ook geen antwoorden beschikbaar. Eric verving bestuurslid “Promotie” Ronald, die een duidelijk verslag had opgesteld. Eric presenteerde zijn jaarverslag Spelleiding. José en Eric presenteerden beiden een deel van de uitslag van de enquête. Tot zover niets aan de hand!! Toen kwam agendapunt 11 aan bod.
Secretaris José deed namens het bestuur een voorstel tot aanpassing huishoudelijk reglement Artikel 11 punt 3:
De maximale zittingsperiode voor een bestuurslid is 3 zittingsperiodes (2x herkiesbaar).
Voorstel van het bestuur om dit te wijzigen in:
De maximale zittingsperiode voor een bestuurslid is 3 zittingsperiodes (2x herkiesbaar). Tenzij een bestuurslid voor een vierde of daarop volgende zittingsperiode wordt voorgedragen door het bestuur.
Dit agendapunt heeft veel stof doen opwaaien!! Ineens zeer veel inbreng door de leden. De behandeling kostte heel veel tijd en leverde uiteindelijk (nog) niets op, behalve een hoogst ongelukkige secretaris in een defensieve rol. Mogelijk had de voorzitter hier moeten optreden. Omdat er vanuit de leden nauwelijks of geen kandidaten zijn voor het bestuur heeft het bestuur gemeend met dit voorstel te moeten komen zodat er in de toekomst een volledige bezetting binnen het bestuur blijft. Daar mogen we alleen maar blij mee zijn. En dat een huidige voorzitter of een ander bestuurslid dan langer aanblijft, so what?
We zijn en blijven een klein kluppie. Uit onze jaarstukken blijkt dat we nog geen beursgenoteerde vereniging zijn. Laten we het niet te ingewikkeld maken. De club heeft het prima voor elkaar!
We hebben pas recht van spreken als we vanuit de leden meer kandidaten krijgen voor het bestuur. Ons kleine kluppie kan heel veel!!
O. a. :
– Een heel seizoen met competitie en training organiseren
– Een Valentijnstoernooi organiseren
– Een Dutch Open GDDO organiseren
– Een clubtoernooi organiseren
– Promotiewerk organiseren
– Een website onderhouden
– Draaiboeken maken
– Prijzen winnen tijdens toernooien
– Scheidsrechter zijn
– Zeer veel inspanning door (bestuurs)leden leveren
– Etc. etc. etc.
Waar hebben we het over????????? Bovenstaand wilde ik graag even kwijt!! Ik wens jullie allen een fijne vakantieperiode en zie jullie weer in het nieuwe seizoen.
Fons
0 reacties op “‘Ons kleine cluppie heeft het prima voor elkaar’”